Jambo Mzungu’s! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Noreen - WaarBenJij.nu Jambo Mzungu’s! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Noreen - WaarBenJij.nu

Jambo Mzungu’s!

Blijf op de hoogte en volg Noreen

09 Oktober 2017 | Tanzania, Arusha

Jambo Mzungu’s!

Het heeft even geduurd maar hier is dan mijn tweede blog vanuit Tanzania.

Inmiddels heb ik al twee weken stage op de Emergency erop zitten. Stage is gelukkig al een heel stuk leuker!
Dit komt denk ik ook doordat ik afgelopen week de enige stagiaire was (Esmee was de hele week ziek en de andere studenten zijn al naar een andere afdeling gegaan), dus dan kun je sowieso al veel meer doen dan dat je met meerdere stagiaires bent. Ook merk ik wel dat de mensen die er werken je steeds beter leren kennen en je ook meer gaan accepteren. Ik word nog steeds niet begeleid zoals ze dat in Nederland kennen, maar ze laten je al wel vaker dingen in het werk zien of leggen vaker iets uit zichzelf uit.
Elke ochtend beginnen we vaak met het ‘schoonmaken’ van de afdeling. Ze gooien een paar emmers water door de kamers/gang en dan gaan we dit met een droogtrekker droogtrekken. Na het schoonmaken begint het verzorgen van de patiënten. Bij elke patiënt die binnenkomt meet je als eerste de vitale functies. Ook nemen we vaak een HIV test af omdat dat hier heel veel voorkomt. Tot nu toe heb ik nog niet echt heel heftige situaties/patiënten gezien op de emergency. Ik heb zelfs een aantal dagen meegemaakt dat er gewoon (bijna) geen patiënten waren. Deze dagen waren niet leuk op stage omdat er dan gewoon ook echt bijna niks te doen is. Naast de spoedeisende hulp dient de kamer van de emergency ook als een soort huisartenpost. Er komen veel patiënten langs voor de arts maar vaak hoeven wij niks met deze patiënten te doen.
Er komen relatief veel patiënten binnen die een ongeluk met de boda boda hebben gehad. Deze mensen hebben vaak (grote open) wonden die ik dan heb verzorgd. Waar ze in Nederland honderden verschillende verbandsoorten hebben kennen ze hier maar één soort verband. Deze moeten we zelfs zelf knippen en opvouwen, dus dit klusje kun je gaan doen op de rustige momenten. Ook komen we vaak botbreuken tegen. Als iemand bijvoorbeeld de arm gebroken heeft pakken we een stuk karton en vouwen we die rond de arm en fixeren we dit met gaasjes. Verder heb ik deze week voor het eerst een katheter bij een man ingebracht. In Nederland doen ze dit altijd heel zorgvuldig en zorg je ervoor dat alles steriel blijft en schoon is voordat je de katheter aanbrengt, hier drukken ze die katheter er gewoon in. Verder heb ik veel injecties gegeven, canules aangebracht en infusen aangesloten. Zodra een patiënt redelijk stabiel is gaat de patiënt naar een andere afdeling. Ik moet dan ook regelmatig patiënten naar een andere afdeling brengen/begeleiden.
Morgen loop ik nog stage op de emergency en vanaf woensdag begin ik waarschijnlijk op de kinderafdeling.

Inmiddels hebben we de laatste Swahili taallessen gehad die erg leuk waren! Ik kan nog lang niet goed Swahili’s praten maar ik ken nu wel de basiswoorden en zinnen. Dit is ook wel belangrijk omdat ik op stage ook patiënten tegenkom die helemaal geen Engels kunnen.

Vorig weekend zijn we op de vrijdagavond met z’n 3en uiteten geweest bij Bravo pizza. Hier hebben ze echt lekkere pizza’s. Elke vrijdagavond is er live muziek, maar deze avond was er een bandje die heel erg vals zongen.

Op zaterdag hadden we een dagtrip gemaakt naar Lake Duluti. Hier hebben we eerst een flinke wandeltocht rondom het meer gehad waarbij de gids ons van alles vertelde over de planten en dieren die we tegenkwamen. Normaal gesproken kun je er ook apen spotten maaar als wij er zijn laten ze zich natuurlijk niet zien. Na de tocht hadden we een lunch en daarna gingen we kano varen op het meer. Dit was super leuk en mooi om de omgeving vanaf het water te zien. De dagen erop wel spierpijn in mijn bovenarmen van het kanoën.

Ook heb ik deze week echt iets bijzonders meegemaakt in de dala dala rit van stage naar huis. Iemand had gewoon een grote koelkast meegenomen in het busje?! Je ziet echt de vreemdste dingen voorbij komen in die busjes, zelfs beesten zoals kippen worden erbij ingestouwd.

Afgelopen vrijdagavond zijn we wederom uiteten geweest en dit keer gingen we naar Picasso waar ik sushi heb gegeten! Zaterdag zijn we eerst in de stad wezen ontbijten omdat de toast met jam of pindakaas ons al wel een beetje de strot uit komt. Daarna gingen we een Afrikaanse schilderworkshop doen. Dit was echt heel erg leuk! Het schilderij hebben we grotendeels helemaal zelf gemaakt met een klein beetje hulp en tips. We waren zelf verbaast hoe goed het eindresultaat is geworden.

Na de workshop zijn we met de taxi naar de Village supermarkt geweest. Dit is een supermarkt net buiten de stad waar ze ook westerse producten verkopen. Hier hebben we dus flink veel eten ingeslagen. ‘s Avonds ben ik met Manon nog gaan stappen bij Le patio wat weer een erg geslaagd feestje was!

Zondag heb ik eerst uitgeslapen en ’s middags zijn we naar het zwembad gegaan om daar te zwemmen en een beetje bij te kleuren.

Bye bye!

  • 09 Oktober 2017 - 18:11

    Monique Zieverink:

    mooi reisverslag

  • 09 Oktober 2017 - 20:23

    Gonda Kolkman:

    Leuk reisverslag en mooie foto's

    Groetjes uit Brielle

  • 10 Oktober 2017 - 08:51

    Yvonne Essink:

    mooi reis versla prachtige foto's en een mooi schilderij verborgen talenten?

    Groetjes uit Halle

  • 11 Oktober 2017 - 19:27

    Anja Kolkman:

    Hoi Noreen, Leuk om je verslag te lezen. Wat heb je al veel gezien en meegemaakt.
    We wensen je nog een hele fijne en leerzame tijd in Tanzania.

    Groetjes Leo en Anja

  • 29 Oktober 2017 - 09:29

    Annet:

    Wat een mooi verhaal. En wat maak je veel mee. Leuke dingen en ook minder leuke dingen. Maar dat hoort erbij. Je leert er natuurlijk wel heel veel van. Wens je nog veel plezier en een fijne tijd daar.
    Groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noreen

Actief sinds 27 Sept. 2017
Verslag gelezen: 826
Totaal aantal bezoekers 9206

Voorgaande reizen:

18 September 2017 - 16 Januari 2018

Noreen in Tanzania

Landen bezocht: